Kategorier
Nyheter

AlphaCE bäst i test att hitta jobb

AlphaCE behåller tätpositionen när Arbetsförmedlingen för tredje kvartalet rankar de externa leverantörernas jobbresultat i Stöd och matchning. AlphaCE har fått flest antal 3-stjärnor, vilket betyder högsta betyg i att hjälpa arbetssökande ut i jobb.

– Vi är så klart väldigt stolta över resultatet. Varje vecka hjälper vi i genomsnitt 30 personer ut i jobb runt om i Sverige, berättar Kristina Björnlund, operativ chef för affärsområdet Jobb och arbetsmarknad på AlphaCE.

AlphaCE arbetar metodiskt och långsiktigt med matchning av arbetssökande och har varje vecka kontakt med drygt 100 arbetsgivare, både lokalt och nationellt.

Det är det breda kontaktnätverk med företagare som ger hög träffsäkerheten i AlphaCE´s matchning mellan arbetssökande och arbetsgivare, men Kristina Björnlund vill också lyfta en annan framgångsfaktor:

– Vår personal gör dagligen otroliga insatser. Med lång erfarenhet och gedigna kunskaper om arbetsmarknaden bevisar dom att det faktiskt är möjligt att hjälpa människor som står allra längst ifrån arbetsmarknaden ut i jobb.

Läs mer om Arbetsförmedlingens ratingsystem

Kontakt: Kristina Björnlund, operativ chef för affärsområdet Jobb och arbetsmarknad på AlphaCE, telefon 076 – 115 04 42

Kategorier
Nyheter

AlphaCE köper Kunskapscompaniet

Pressmeddelande 2016-12-22

Utbildnings- och coachningsföretaget AlphaCE startade 2012 och har vuxit snabbt. Strategin har varit att växa organiskt vilket har varit en framgångsfaktor. Nu gör företaget sitt första förvärv när man inkluderar Kunskapscompaniet i koncernen.

– Kunskapscompaniet är ett starkt varumärke som är kända för att leverera yrkesutbildningar med hög kvalitet inom bristyrken som buss- och lastbilschaufförer. De bedriver också utbildningar inom bygg och industri. Deras verksamhet kompletterar AlphaCE på ett bra sätt och vi ser fram emot att utveckla verksamheten tillsammans, säger Maria Mattsson Mähl som är vd och grundare av AlphaCE.

En av Kunskapscompaniets framgångsfaktorer är ett välutvecklat samarbete med det lokala näringslivet i Södermanland och Västmanland. Kunskapscompaniet har genomfört utbildningsuppdrag sedan 1993 och Ungdomsgymnasium sedan 2009. De har flera yrkeshögskoleutbildningar och bedriver dessutom både vuxenutbildningar åt flera kommuner samt arbetsmarknadsutbildningar åt Arbetsförmedlingen.

– Jag är otroligt stolt över det fina arbete som gjorts under många år inom ramen för Kunskapscompaniet. Nu är det dags för verksamheten att få en ny ägare som kan fortsätta att stötta och utveckla bolaget, säger den före detta ägaren Anders Loman som ser fram emot att få ägna mer tid åt familj och fritidsintressen.

Även Kunskapscompaniets vd Lars Ollson är positiv till utvecklingen. Han ser redan positiva effekter av samarbetet i Eskilstuna, där AlphaCE och Kunskapscompaniet bedriver vuxenutbildning tillsammans.

– Det här blir positivt för både regionen och för verksamheten. AlphaCE har lyckats bygga ett nationellt bolag med stor potential på kort tid. Det ska bli både roligt och spännande att få vara en del av deras framtida framgångar. Tillsammans kommer vi att kunna utveckla både yrkesutbildningar och förberedande insatser i en större geografi, säger Lars Ollson, vd för Kunskapscompaniet.

Kontakt:

Maria Mattsson Mähl, vd AlphaCE, 070 – 696 10 33

Lars Ollson, vd Kunskapscompaniet, 070-104 20 71

Fakta:

Kunskapscompaniet startade sin verksamhet i Eskilstuna 1993 och finns idag med fasta lokaler i Eskilstuna, Västerås, Hallstahammar, Örebro, Köping, Katrineholm och Nyköping, samt genomför kurser på flera andra orter i Mälardalen. Företaget ägdes tidigare av Anders Loman och har närmare 60 anställda, som framförallt arbetar med individanpassad yrkesutbildning, karriärutveckling och coachning.

www.kunskapscompaniet.se

AlphaCE startade 2012 och har på kort tid blivit en av Sveriges största leverantörer till Arbetsförmedlingen. Företaget har verksamhet på över 50 orter i landet och har cirka 470 anställda.

www.alphace.se

www.facebook.com/alphacesverige

Kategorier
Nyheter

Gabriella vägleder i jobb- och studiedjungeln

Nyhet 2016-12-18

Jobb och studier är två sidor av samma mynt. I alla fall om man därmed menar att många yrken förutsätter att man har studerat. Gabriella Svantesson i Halmstad, en av AlphaCE:s värdefulla Studie- och yrkesvägledare, berättar om jobbet och dess många förtjänster och fördelar.

– Det absolut bästa med att arbeta på AlphaCE är variationen av människor jag möter. Det roligaste är såklart alla möten med dessa människor, att få vara delaktig i en process där individer både breddar och snävar in, för att utforma eller planera sin egen framtid, ja det är inget mindre än ett fantastiskt privilegium.

Gabriella Svantesson har en mycket god arbetsrelation till sina kollegor, säger hon. Det har gjort att kommunikationen mellan olika uppdrag, information eller önskemål om eller från deltagare, har fungerat bra i hennes arbetsvardag.

– Jag tror att den goda relationen och kommunikationen har förkortat och förenklat svårigheter eller utmaningar som annars kunde ha uppstått.

Vad lockar?

Till andra Studie- och yrkesvägledare, som är nyfikna på en för dem ny arbetsgivare, rekommenderar Gabriella Svantesson varmt AlphaCE och de uppdrag företaget arbetar med:

– Som Studie- och yrkesvägledare hos AlphaCE får man, som jag nämnde, uppleva möten med många olika människor och med ytterst variationsrika bakgrunder. Vägledning sker i många olika skepnader, kan man säga. Det handlar om allt ifrån individuella samtal till gruppvägledningar i promenadform. Kreativitet är ett nyckelord, att vara positiv och en kameleont är bra egenskaper. Det är ett ansvarsfullt arbete, där jag strukturerar min vardag efter avtalsmål och schemaläggningar, och det är egentligen endast arbetstiden som begränsar. Ibland känner jag, ärligt talat, att det är synd att jag inte har en tjänst på tvåhundra procent… Jag känner också att jag får vara delaktig när det planeras och min röst blir hörd när det gäller framtidsplaneringar rörande vägledningsdelen i verksamheten.

Gabriella Svantesson vill också lyfta fram att såväl arbetskollegor som närmaste chefer ger gott stöd i det dagliga arbetet och är lyhörda för eventuella önskemål.

– Det upplever jag som otroligt positivt!

Känna slutmålet

Viktigast av allt inom Gabriella Svantessons Studie- och yrkesvägledartjänst är förstås AlphaCE:s deltagare. I uppdraget Grundläggande Moduler kretsar frågorna främst kring vad individen vill arbeta med och hur vägen dit kan se ut. Inom Stöd och matchning är det inte sällan viktigt att försöka vidga deltagarens perspektiv. I båda uppdragen, förklarar Gabriella Svantesson, gäller det att identifiera sina egna värderingar mot bakgrund av det realistiska. Hur ser arbetsmarknaden ut i framtiden för det eller det yrket?

– Jag jobbar också mycket med att informera om det svenska skolsystemet, om validering och yrkesbedömning, om bristyrken, om hur man når sina mål… Just att sätta upp mål tillsammans med deltagaren är för mig A och O. Planerar man rätt kan deltagaren känna att slutmålet är närmare än man kanske först trott, menar Gabriella Svantesson.

Vilka är då yrkena som AlphaCE:s deltagare sneglar allra mest på? Det skiljer något mellan de olika uppdragen, förklarar Gabriella Svantesson…

– I Grundläggande Moduler frågar man ofta om yrken som är uppförda som så kallade bristyrken, till exempel undersköterska eller lastbilschaufför. Stöd och matchning-deltagare uppfattar jag som att de har ett något bredare yrkesperspektiv och en mer varierande efterfrågan. Det kan bero på att i det förstnämnda uppdraget deltar ett större antal människor som ännu inte bott i Sverige tillräckligt länge för att ha hunnit få en mer helgjuten bild av den svenska arbetsmarknaden.

Vad krävs för att bli en bra Studie- och yrkesvägledare? Frågan ställer vi till Gabriella Svantesson, som tror sig sitta på svaret:

– Personligen tror jag att du behöver vara en människa som vill verka för att andra människor ska nå sitt mål. Att vara positiv är ett måste. Ävenså kreativ och extremt lyhörd. Jag har själv en varierad bakgrund, liksom många av deltagarna jag möter. Ibland behöver man kanske gå en lite snårigare väg för att hamna där man trivs allra bäst. Jag har gått en lantbruksutbildning på gymnasiet och en ekonomisk utbildning, och som vuxen läst Studie- och yrkesvägledarprogrammet i Stockholm. Min arbetsbakgrund är alarmcentraloperatör, bensinstationsbiträde, butiksmedarbetare, handläggare och skadereglerare, butikschef, vägledare för målgrupp med missbruk och projektledare för samma målgrupp inom planering och kost.

Gemensamma ansträngningar

Den största enskilda utmaningen med Studie- och yrkesvägledarjobbet, enligt Gabriella Svantesson, är att acceptera värderingar generellt. Ibland, hävdar hon, ser man att deltagare har potential men att dörrar stängs på grund av deras egna värderingar.

– Det handlar om min egen kunskapsbegränsning. Jag arbetar oförtrutet med att ständigt utöka min egen kunskapsbank.

Dessa utmaningar till trots lyckas Gabriella Svantesson bevisligen vägleda deltagare till jobb eller studier – det går nämligen mycket bra för henne och hennes kollegor.

– Det handlar om gemensamma ansträngningar!

Kategorier
Solsken Solskenshistorier

”Han är en riktig handyman” Tony fixar det mesta på Vanbo Herrgård

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

 
Har man arbetat som vaktmästare och fastighetsskötare i tjugo år redan är det dumt att sluta nu. Därför tar Tony Brolin chansen att börja jobba på anrika Vanbo Herrgård, en bit utanför Smedjebacken.

Stöd och matchning-deltagaren Tony Brolin går inte längre till AlphaCE i Ludvika om dagarna. Han har nämligen fått anställning på Vanbo Herrgård, en plats med mycket gamla anor.

– Jag började mitt nya vaktmästarjobb för ett par veckor sedan bara. I arton år har jag jobbat som vaktmästare på en skola i Hagsätra i Stockholm, och två år som fastighetsskötare på Ludvika Kommunfastigheter. Arbetet innebär som bekant lite av varje… Just nu blir det mycket snöskottning men jag har faktiskt även hunnit kratta löv, innan snön föll. Annars lagar man grejer som går sönder, byter trasiga lysrör och fixar dörrar som krånglar. Det är roligast på sommaren när det blir lite mer jobb, med gräsklippning och skötsel av rabatter.

Det var alltså genom Stöd och matchning-uppdraget som tillfället dök upp för Tonys del. Han riktar ett stort tack till sin handledare på AlphaCE, Susanne Emretsson, och hennes kollegor.

Tony har för tillfället en tjänst på halvtid, men chanserna att få heltid till våren ser goda ut.

Gedigen historia

Själva herrgården förtjänar också en närmare presentation. Den ägs och drivs idag av Malin och Robert Jansson. Det kanske mest anmärkningsvärda med Vanbo Herrgård är den likkällare – just det, en källare avsedd att förvara kroppar i – som kan dateras ända tillbaka till år 1050…

– Vår herrgård har en gedigen historia, minst sagt! Alla här i trakten känner något för vår herrgård, berättar ägarna.

Liken som förvarades i källaren fraktades över sjön när vintern kom, ända bort till Malma Kyrka i Köping.

– Som mest har det legat sjuttiosju lik i vår källare. Våra gäster får gå ner och titta och vi berättar om vår historia för dem, berättar Malin.

Nye vaktmästaren Tony behöver inte gå ner för källartrappan i sitt jobb, men ägarna passar ändå på att berömma honom:

– Han är en riktig handyman!

På Vanbo Herrgård serveras tretusen julbord i år. Vi tackar därför makarna Jansson och låter dem återgå till sin frestelse.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_wp_custommenu title=”Arbetssökande” nav_menu=”8″][vc_single_image image=”390″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”custom_link” link=”https://www.alphace.se/stod-och-matchning/”][vc_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=tTDWUl9qgwg”][vc_column_text]

Hos oss får du bland annat:

  • Individuellt stöd
  • Gruppaktiviteter och workshops
  • Tillgång till studiebesök och arbetsgivarkontakter
  • Boken ”Så funkar svensk arbetsmarknad”
    som studiematerial
  • Ett USB-minne med cv-mallar
    och ansökningsbrev
  • En årskalender där du kan planera
    ditt liv och din vardag
  • Vi skräddarsyr ett upplägg som passar dig

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]

Kategorier
Solsken Solskenshistorier

Solskenshumör gav jobb på MAX

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]
Selamawit påbörjade sin resa på AlphaCE:s utbildning Grundläggande moduler. Hon erbjöds då en språkpraktik på Ludvikas Statoilstation, som ledde till en anställning med kollegor som uppskattade henne stort.

Med ett solskenshumör kom Selamawit sedan till Stöd och matchning. Hon kom alltid med ett smittande glatt leende på läpparna till aktiviteterna. AlphaCE ordnade så att Selamawit kom i kontakt med restaurangen MAX i Borlänge. Hon reste dit och deltog i en speedintervju. Arbetsgivaren på MAX blev imponerade av Selamawit och hennes trevliga lynne.

– Jag har jobbat i disk och med servering tidigare, både hemma i Eritrea och i Kiruna, på Scandic Hotell, berättar 40-åriga Selamawit. Jag gillar jobbet! Jag har en bra chef och alla nya kollegor pratar svenska med mig, så jag fortsätter att lära mig!

Efter speedintervjun dröjde det nämligen inte länge förrän samtalet från MAX kom. Selamawit erbjöds anställning!

– Vårt energiknippe med stort hjärta pendlar nu dagligen från Ludvika och Borlänge för att arbeta på MAX. Tack MAX och lycka till Selamawit! önskar hennes handledare Linda Bergner och Anja Lerner på AlphaCE i Ludvika![/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][templatera id=”1479″][/vc_column][/vc_row]

Kategorier
Solsken Solskenshistorier

Nu står Khaled vid operationsbordet igen

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

 

Khaled Al Jassem har 15 års yrkeserfarenhet som operationssjuksköterska i Syrien. Idag bor han i Halland med drömmen om att kunna arbeta i Sverige. AlphaCE har hjälpt Khaled till en arbetspraktik på Hallands sjukhus.

Hallands sjukhus, ett komplett akutsjukhus för specialistvård beläget vid Galgberget i Halmstad, erbjuder en tilltalande vy över både hav och land. Utsikterna verkar även goda för operationssjuksköterskan Khaled, som just nu gör sin arbetspraktik här.

Eldsjälar är ett måste

Chefen för avdelningen Operation på Hallands sjukhus, Pernilla Heinsvig, som letat länge efter rätt kompetens menar att det behövs modiga eldsjälar.

– En av mina kollegor, som brinner för flyktingfrågan och som arbetar på vår infektionsklinik, kom till mig och frågade om jag kunde tänka mig att ta emot en praktikant med den kompetens hon visste att vi sökte på min egen avdelning, Operation. På sin fritid är min kollega mycket engagerad i att hjälpa flyktingar på olika sätt.

Jag kände genast, ja men det är väl klart! Vi letar ju med ljus och lykta efter kompetens, givetvis får han komma hit och presentera sig.

Sedan gick kvarnarna runt Arbetsförmedlingen och den biten, och AlphaCE hjälpte till för att göra det möjligt för Khaled att genomföra praktik på svenska här hos oss. Det behövs eldsjälar som min kollega, personer som verkligen vågar ta kontakt med rätt avdelning eller rätt chefer. Själv hade jag aldrig kommit på tanken att kompetensen kanske fanns nånstans där vi ännu inte letat, berättar Pernilla Heinsvig, chef för avdelningen Operation på Hallands sjukhus.

Om Khaled, efter fullgjord praktik, tar anställning på sjukhuset får han omkring 2 500 nya kollegor, som alla arbetar med att ge specialistvård till invånare i hela Hallands län.

Tips för en lyckad praktik

Vilka tips har då Pernilla Heinsvig att ge till andra sjukhus?

– En arbetspraktikant ska vara knuten till en enda person till att börja med, en person som visar honom eller henne runt, som får personen att känna sig välkommen. Som praktikant ska man inte behöva skjutsas runt för mycket i början. Man ska hjälpa praktikanten att komma till rätta med språket till att börja med. Det är den enda utmaning jag ser med att ta emot en sjukvårdsutbildad praktikant med lång yrkeserfarenhet från sitt hemland – språket. Men det lär sig ju Khaled här hos oss! Om bara personen är öppen och vill så går det. Egen vilja är en grundförutsättning, säger Pernilla Heinsvig.

Validerad legitimation blir fast anställning

Det går fantastiskt bra för Khaled. Pernilla Heinvig skryter upp Khaled rejält när AlphaCE kommer på besök för att göra en s.k. praktikuppföljning.

– Khaled är otroligt kompetent och har lärt sig språket och yrkestermerna mycket fort, han tillför massor med positiv energi i arbetsgruppen och han är väldigt omtyckt av alla.

Så fort Khaled har fått sin legitimation validerad och översatt kommer han att få en fast anställning, det står helt klart. Legitimationen hon nämner gäller för yrket operationssjuksköterska, något som Khaled har ägnat större delen av sitt yrkesverksamma liv åt redan…

– Fantastiskt roligt för mig att höra att det ser lovande ut för Khaled, såklart, säger Heléne Jonsson, Account Manager på AlphaCE i Halland.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][templatera id=”1479″][/vc_column][/vc_row]

Kategorier
Nyheter

DHL i samarbete med AlphaCE

Nyhet 2016-11-25

I snart ett år har logistikföretaget DHL och utbildnings- och matchningsföretaget AlphaCE samarbetat i ett pilotprojekt med målet att hjälpa nyanlända ut på den svenska arbetsmarknaden.

Att mångfald skapar tillväxt och leder till välstånd är för båda företagen självklart. I dagens globaliserade värld kan tillgången till engagerade, kreativa och duktiga medarbetare vara avgörande för framgång. Samhällsnytta och affärsnytta går hand i hand.

Berivan Mohammed, försäljningschef AlphaCE, är mycket positiv till samarbetet:

– Tack vare DHL kan flera nyanlända starta sin integrationsresa här i Sverige. Tillsammans bidrar vi till att Sverige når lite längre i integrationsarbetet. Smarta företag gör som DHL och tar tillvara den mångfaldskompetens som finns. Ett företag med exempelvis arabisktalande personal gör företaget enormt konkurrenskraftigt, inte minst ur ett globalt perspektiv.

Rent konkret innebär samarbetet att AlphaCE tar fram lämpliga kandidater till DHL som först erbjuder praktikplats under en kortare period. Fungerar det bra och alla är nöjda så går man vidare med en anställning. Ett gott exempel är DHL i Sundsvall som gav Alan från Syrien en plats på den svenska arbetsmarknaden. Om honom säger Andreas Skoglund, Supervisor på DHL i Sundsvall, så här:

– Jag har funderat på varför det gått så bra för Alan. Han har bjudit till och visat sig intresserad. Han ville verkligen jobba. En annan del är att vi bestämde att hans handledare skulle få tid att verkligen vara handledare.

Lena Bengtsson är Uppdragskoordinator på AlphaCE och hon har följt Alan genom hela processen med rekryteringsträff, praktik och slutligen anställning.

– Det var helt överväldigande! Jag blev så lycklig att tårarna rann när Alan fick jobbet. Det känns fantastiskt!

Filmen om hur processen gick till när Alan fick jobb kan du se här:

Kategorier
Solsken Solskenshistorier

Nikson fick jobb på Eriks Fönsterputs

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”1341″ img_size=”full”][vc_column_text]När Nikson Mala kom till AlphaCE´s Stöd & Matchning hade han aldrig haft ett arbete i Sverige och trots att han sökt många arbeten fick han aldrig någon chans att presentera sig för någon arbetsgivare. Nikson var van vid att arbeta mycket i sitt hemland Kosovo och längtade efter att få göra nytta här i Sverige. AlphaCE ordnade så han fick kontakt med Eriks Fönsterputs som sökte fönsterputsare och VD Daniel Telford ville ge honom en chans.

Nikson fick direkt två månaders utbildning på företaget och är anställd på Eriks Fönsterputs sedan i mars. Han stormtrivs, har trevliga kollegor och en bra lön.

Daniel berättar att de är mycket nöjda med Nikson som jobbar jättebra och har en fallenhet för fönsterputsning och de tar gärna mer hjälp av AlphaCE med att hitta personal framöver. Företaget expanderar och beräknar att nyanställa ca åtta medarbetare under 2016 och 2017 .

Eriks Fönsterputs startades för närmare 20 år sedan och har specialiserat sig på utvändig fönsterputs på abonnemang till i första hand villaägare. Företaget arbetar i samtliga kommuner i Skåne och Halland, men arbetar även i Småland och Blekinge även om det är blygsamt än så länge, och har idag utvecklats till Sveriges största renodlade fönsterputsfirma. Huvudkontoret finns i Höganäs och depåer i Varberg och Lomma. Deras ledord är Professionellt, Enkelt och Personligt och Daniel berättar att de är mycket måna om att personalen ska trivas och må bra.

– Om vi tar hand om personalen tar de hand om våra kunder, avslutar Daniel.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][templatera id=”1479″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/3″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][/vc_column][/vc_row]

Kategorier
Nyheter

Tydlighet och timing är nyckelord inom uppdraget Meritportföljen – möt handledaren Bashir Firsson på AlphaCE Dalarna

Ett av AlphaCE:s nyare uppdrag från Arbetsförmedlingen heter Meritportföljen.

Bashir Firsson, en av våra kollegor som med stor entusiasm tagit sig an uppdraget, berättar mer.

En merit är en erfarenhet eller en kunskap som anses vara värdefull för ett visst yrke eller en viss bransch. Önskar man arbeta som läkare är det meriterande att ha arbetat inom eller studerat medicin tidigare. Söker man jobb i en musikaffär eller som pianist behövs kanske andra kvaliteter, till exempel att kunna läsa noter. Uppdraget Meritportföljen gör en riktad insats för att snabbt och effektivt sammanställa en dokumentation som visar vad våra deltagare går för i konkurrensen om jobben.

Sedan april har Bashir Firsson, stationerad på kontoret i Borlänge, arbetat i Meritportföljen. Tillsammans med ett antal kollegor på andra AlphaCE-kontor i landet tar han sig an ett uppdrag som väsentligt skiljer sig från till exempel Stöd och matchning, Svenska för invandrare eller Grundläggande moduler…

– Inom Meritportföljen pratar man aldrig om praktik. Istället hjälper vi deltagarna att hitta en arbetsplats för att låta validera eller yrkesbedöma sina kunskaper och sitt handlag inom ett särskilt yrke eller en särskild bransch. Det heter just Yrkesbedömning eller Validering, och aktiviteten är betydligt kortare än en vanlig praktik. Inom Grundläggande moduler, till exempel, erbjuds många deltagare att göra praktik inom ett område som är helt nytt för deltagaren. Så är inte tanken inom Meritportföljen, där vi tvärtom vill ge deltagaren chansen att visa vad hon eller han redan kan sedan tidigare, förklarar Bashir.

För att lyckas så bra som möjligt

Många deltagare som anvisas till AlphaCE har bott i Sverige endast en kortare tid. Somliga har lämnat ett annat land under mer eller mindre pressande omständigheter. Även om man har arbetat i hela sitt yrkesverksamma liv – som snickare, sömmerska, kock, stenhuggare, festfotograf, tandtekniker eller skilsmässoadvokat – står man sig slätt i konkurrensen på den svenska arbetsmarknaden om man inte kan styrka sin yrkesbakgrund på ett tillförlitligt sätt.

Det är här Meritportföljen kommer in i bilden!

– Människor som flyr från andra länder har inte alltid möjlighet att ta med sig skolbetyg, examensbevis, diplom, arbetsgivarintyg eller motsvarande. Även om man lyckats ta med sig olika dokument är de sannolikt skrivna på hemspråket. I Meritportföljen hjälper vi till att anpassa den arbetssökandes handlingar för den svenska arbetsmarknaden och i de fall där handlingar saknas hjälper vi till att skapa nya från grunden, berättar Bashir.

För att lyckas så bra som möjligt inom uppdraget samarbetar Bashir gärna med AlphaCE-kollegor i andra delar av landet. Samarbetet kan bestå i något så enkelt som ett mail eller ett telefonsamtal till någon som arbetar inom samma uppdrag, på en annan ort. ”Har du några bra kontakter?”, ”Vad tror du om utbildning för den här deltagaren?”, ”Hur skulle du ha gjort i det här fallet?”

– Jag försöker vara så flexibel som möjligt och även arbeta utanför huset. Det är viktigt att knyta nya, bra företagskontakter. De allra flesta arbetsgivare är positivt inställda till att låta deltagare få sin kompetens prövad under några dagar, utan att någon ekonomisk kompensation utgår för arbetsgivarens del. Ibland har företaget redan praktikanter och kan inte ta emot fler för tillfället. Alla är heller inte klara över skillnaden mellan vanlig praktik och validering eller yrkesbedömning. Tydlighet och timing är därför väldigt viktigt inom det här uppdraget!

– I Borlänge har vi hittat yrkesbedömning inom yrkena frisör, fotograf och bilplåtslagare, bland annat. En deltagare som kom till oss i början av sommaren har idag en fast tjänst som snickare på ett byggföretag. Han hade en mångårig erfarenhet inom bygg, men inga papper som styrkte hans goda handlag med hammaren och vinkelslipen med sig till Sverige från Syrien…

Aktiva och villiga

Meritportföljen delas in i fyra moduler. Alla deltagare deltar inte alla moduler, utan i samråd med Arbetsförmedlingen bestämmer handledaren vilka moduler som är lämpliga. Alla deltagare genomgår, initialt, en kartläggning av sina kunskaper och kompetenser, personliga egenskaper och önskemål. Härvidlag har Meritportföljen med andra ord mycket gemensamt med våra andra uppdrag. Man får också tidigt hjälp med att skriva CV och personligt brev, om så behövs, och en utbildad Studie- och yrkesvägledare kan vid behov informera om olika vägar att gå för att nå sina mål.

– När kartläggningen är gjord försöker jag hitta lämplig plats för validering eller yrkesbedömning. Det gör jag genom att googla, ringa runt och besöka olika företag. Validering är mer strikt och utförs inte sällan enligt mallar skapade av branschorganisationerna själva. Yrkesbedömning innebär i praktiken att en handledare på en arbetsplats, vilken som helst, under några få dagar styrker den sökandes kunnande och kompetens inom yrket. När vi hittat en arbetsplats som verkar lämplig och där man vill ta sig an en deltagare för det här ändamålet beslutar Arbetsförmedlingen om arbetsplatsen är lämplig eller inte, detta för att det hela ska gå seriöst och värdigt till. Det har fungerat väldigt bra! menar Bashir.

Valideringen eller Yrkesbedömningen resulterar sedan i en kortfattad och tydlig dokumentation, där handledaren på arbetsplatsen i fråga ger sitt utlåtande om deltagarens förutsättningar att jobba inom aktuellt yrke.

– Jag trivs väldigt bra i det här uppdraget! Vi får in många aktiva och arbetsvilliga deltagare! Om språkkunskaper saknas diskuterar vi möjligheterna att först förstärka svenskan. Tips och råd kan jag också få från vår Account Manager, som arbetar med AlphaCE:s arbetsgivarkontakter.

Det går inte att ta miste på belåtenheten i Bashirs ton när han, avslutningsvis, tillägger:

– Som det ser ut kommer en av våra senaste deltagare inom kort att få jobb på en frisörsalong.

Kategorier
Nyheter

En fot i Stöd och matchning, en fot ute i verkligheten – möt Kristina, en av AlphaCE:s skickliga coacher

 

En snabb och tydlig kartläggning samt att göra rätt matchning är viktigast av allt när man arbetar med AlphaCE:s vision, alla har en plats på arbetsmarknaden. Detta är något AlphaCE:s Kristina Svensson starkt betonar. Kristina arbetar från Ängelholm och är uppdragskoordinator för Stöd och matchning i Region Helsingborg. Just nu leder hon en utbildning för kollegorna i övriga delar av landet.

I Region Helsingborg har AlphaCE:s handledare inom uppdraget Stöd och matchning, med effektiv ledning av sin UK Kristina Svensson, visat särskilt fina resultat när det gäller att hjälpa deltagare till passande jobb.

– God omvärldsbevakning är A och O. Våra handledare har jättebra koll på arbetsmarknaden, på branscherna och på företagen. Vi behåller en fot ute i verkligheten och en inom vårt eget uppdrag. Det är tack vare det vi kan matcha våra deltagare mot jobb så pass bra som vi gör idag, berättar hon.

Som bekant startar Stöd och matchning, för varje ny anvisad deltagare, med en kartläggning av personens bakgrund, önskemål och förutsättningar. Här, menar Kristina, är det särskilt viktigt att lägga fokus och göra en effektiv och välriktad insats.

– Man kan alltid bli tydligare vid genomförandet av kartläggningen, vid själva uppstarten för varje ny deltagare. Det handlar om att så snabbt som möjligt förstå individen som startar hos oss. Ju tydligare kartläggning, desto snabbare kan vi sätta igång att dra i rätt trådar inom vårt nätverk av företagskontakter.

Intern utbildning

Om sitt och kollegornas resultatgivande och effektiva arbetssätt berättar Kristina när hon tillsammans med andra besöker kollegor i andra delar av landet. AlphaCE:s interna utbildning inom Stöd och matchning har hittills fått god respons på de två orter där utbildningen redan hållits – Växjö och Helsingborg. Nu återstår Gävle, i november.

– Våra kollegor tycker att de får ett uppsving i motivation. Vi väcker deras gamla, redan befintliga kunskaper till liv. AlphaCE har kunnig och välutbildad personal men efter ett tag är det lätt hänt att man går på gamla meriter, ”gör som man brukar”… Vi vill väcka tanken ”Just ja! Det där kan jag ju! Det där ska jag nog ta upp igen, den där metoden ska jag börja använda mig av igen!”

Beträffande vilka jobb man lyckats hjälpa deltagarna till i regionen finns ingen tydlig röd tråd, menar Kristina. Det handlar om vitt skilda arbetsgivare, företag och branscher. Också inom etableringen för nyanlända, för vilken Stöd och matchning-uppdraget öppnades upp under försommaren, har man haft goda framgångar.

– De allra flesta av våra deltagare som får jobb behåller också jobben. Om man av en händelse inte behåller jobbet en längre tid kan det ju bero på olika saker, som att man tagit ett säsongsjobb till exempel.

Hur får man då deltagaren att stanna kvar hos sin nya arbetsgivare? Återigen, kartläggningen och matchningen…

– Det handlar om att ställa bra frågor, frågor som har substans. Om någon vill bli helikopterförare men saknar certifikat för att flyga helikopter behöver inte det betyda att ambitionen är orealistisk. I så fall kanske en utbildning är rätt väg att gå. Jobbar man med det man helst vill är man också mer benägen att stanna kvar.

”Aldrig avfärda nån”

Deltagare som anvisas till Stöd och matchning kan anses stå nära arbetsmarknaden eller en bit ifrån. När någon blir anvisad till uppdraget ingår personen i ett av fyra möjliga spår. Spår 4 finns till för deltagare som anses stå allra längst från arbetsmarknaden men Kristina berättar att utmaningen för hennes och kollegornas del inte nödvändigtvis behöver vara större när man arbetar med dessa personer…

– Vi gör ingen skillnad på deltagare och deltagare. Även den med högtflygande planer eller den som står långt från arbetsmarknaden har en plats på den. Så rent tekniskt behöver det inte vara svårare att hjälpa deltagaren till jobb oavsett spår. Det gäller att hitta arbetsgivare som är öppna för att anställa den typ av person som kanske står långt från arbetsmarknaden men ändå har kvaliteter. Visst, det tar kanske lite längre tid att få alla bitar att falla på plats vissa gånger, men man får aldrig avfärda nån på förhand för börjar vi tänka i de banorna, att det skulle vara skillnad på deltagarna, då tror jag vi är ute på hal is.

Avslutningsvis passar Kristina på att betona vikten av goda arbetsgivarkontakter:

– Kontakten med företagen är viktig, det handlar om vårt goda rykte. Om de deltagare vi rekommenderar när en arbetsgivare hör av sig till oss är välmatchad hör arbetsgivaren kanske av sig till just oss nästa gång man behöver rekrytera. Det blir en win-win-win-situation – för arbetsgivaren, för AlphaCE och, kanske viktigast av allt, för deltagaren själv!